همـینار | شبکه آموزشگاهی کشور ورود به حساب

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد

نکاتی برای تبدیل شدن به متخصص روابط‌عمومی موفق

10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
0 رای ثبت گردیده است
مثل قدیمی معروف‌ «اگر چیزی ارزش انجام دارد، ارزش خوب انجام دادن را هم دارد»، مطمئنا در مورد روابط‌عمومی صدق می‌کند. اگر نهایت سعی و تلاش خود را بکنید، اغلب می‌توانید در جاده‌ نتایج خود، ۱۰، ۲۰، یا ۱۰۰ مایل بیشتر پیش بروید.

بر‌خلاف آگهی‌های تبلیغاتی که در آنها می‌توان فضای رسانه‌ای را با پول خرید، در روابط‌عمومی، با استفاده از زمانی که صرف می‌کنید و قوه تفکرتان، به رسانه‌ها راه می‌یابید. در اینجا ۵ پیشنهاد برای کمک به شما جهت تبدیل شدن به بهترین متخصص روابط‌عمومی ممکن برای تجارت‌تان آورده شده است. چه روابط‌عمومی‌کار حرفه‌ای تمام‌وقت باشید و چه مدیرعامل، یا کارآفرینی که مسوولیت امور روابط‌عمومی شریک خود را به عهده گرفته‌اید، این پیشنهادها به‌عنوان یکی از ابزارها و اطلاعات بی‌نهایت زیادی که در اختیار دارید، به شما کمک می‌کنند.

 تبدیل شوید به کاوشگر رسانه‌ها

اخبار را کاملا و به‌دقت بررسی کنید. آن مسوول روابط‌عمومی که می‌داند در دنیا چه می‌گذرد، همیشه زیرک به‌نظر می‌رسد. خیال نکنید باید همه چیز را بخوانید؛ حتی نگاهی اجمالی به تیترها هم می‌تواند سرعت پیشروی شما را افزایش دهد. هر روز، حداقل یک روزنامه مهم و نشریات بازرگانی کلیدی مربوط به صنعت خود را بخوانید. مجلات جدیدی را که در کیوسک‌های روزنامه‌فروشی به آنها بر‌می‌خورید، یا تبلیغ آنها را از طریق پست مستقیم دریافت می‌کنید، آزمایش کنید. از طریق خواندن، تماشا و گوش‌دادن مداوم، دائما دانش خود را توسعه می‌دهید. این واقعیت که تقریبا هر دانشی که شما کسب می‌کنید، عمومی یا تخصصی، به طریقی در تلاش‌های روابط‌عمومی‌تان به‌کار خواهد آمد، هم یک دعاست و هم یک نفرین. یاد گرفتن چیزهای جدید، لذت‌بخش است، ولی از آنجا که هرگز نمی‌دانید ایده‌ عالی هنری از کجا می‌آید، دائما برای یافتن اطلاعات و اخبار جدید باید دیده‌بانی کنید. طبق مقاله‌ای در مجله بتر‌لایف‌جورنال، آقای جوشوا رینولدز گفته است: «جای هیچ بحثی نیست که بخش اعظمی از زندگی هر شخصی باید صرف جمع‌آوری مطالبی برای تقویت نبوغ وی شود. اختراع، اگر بخواهیم دقیق بگوییم، تنها اندکی ورای ایجاد ترکیبی جدید از آن تصاویری است که سابقا جمع‌آوری و در حافظه خود ذخیره کرده‌ایم؛ هیچ‌چیز نمی‌تواند از هیچ به‌وجود آید. کسی که هیچ موادی را از قبل ذخیره نکرده باشد، نمی‌تواند هیچ ترکیبی ایجاد کند.» مسوولان موفق روابط‌عمومی، رسانه‌ها و اطلاعات را چنان می‌بلعند که انگار استیک و خاویارند و شما هم باید همین کار را بکنید. در‌ سمینارها شرکت کنید، اخبار گوش دهید، کتاب بخوانید، مقالاتی را از مجلات جدا کرده و بایگانی کنید، از منابع اطلاعاتی اینترنتی استفاده کنید، در اینترنت کاوش کنید، در وب‌سایت‌ها بگردید و بی‌رحمانه منابع اطلاعاتی را برای پیدا‌کردن اطلاعات با‌ارزشی که به شما در ارائه بهتر خدمات به مشتریان‌تان کمک کنند، حفاری کنید.

 در جریان گرایش‌ها و هیجانات زودگذر باشید

از مدهای جدید آگاهی داشته باشید. همیشه در جریان آخرین چیزهای رایج در تلویزیون، موسیقی، مد و سینما باشید. به نشریاتی مثل سرگرمی‌های هفتگی و مجلات مد نگاهی بیندازید. بچه‌ها را تماشا کنید و با آنها صحبت کنید. آنها معمولا در جریان هر مد یا هیجان زودگذر جدیدی هستند، هر‌ازگاهی، سری به بازارها بزنید؛ خصوصا فروشگاه‌های اسباب‌بازی و ابزارفروشی‌ها. در دنیای آدم بزرگ‌ها هم، به دلیلی مشابه، حواستان جمع نسل قدیم باشد. آنها معمولا زودتر از سایرین، خود را با فناوری و مدهای جدید وفق داده‌اند. به نمایشگاه‌های لوازم الکترونیک بروید تا وسایل جدید را ببینید.

در اینترنت هم بگردید؛ اگر مد مهیج جدیدی در حال ظهور باشد، غالبا خبر آن‌ اول در سراسر دنیای وب پخش می‌شود و در آنجا خیلی سریع‌تر از دنیای مطبوعات، یا حتی رادیو و تلویزیون منتشر می‌شود.

 بدانید چه کسی در چه مورد مطلب می‌نویسد

بدانید چه کسی به چه مطلبی می‌پردازد. چه کسی مطالب مربوط به سلامتی را‌ در نشریات تخصصی می‌نویسد. اگر بدانید چقدر اتفاق می‌افتد که چنین افکاری به ذهن مشتریان برسد، شگفت‌زده می‌شوید؛ یا لااقل بفهمید چه کسی در رسانه‌های مهم (تلویزیون سراسری، روزنامه‌های محلی، روزنامه‌نگاران اینترنتی)، در زمینه صنعت شما مطلب می‌نویسد و نیز رسانه محلی صنعت خود را هم بشناسید.

 در صنعت موردنظرتان حضور داشته باشید

صنعتی را که می‌خواهید در آن به تبلیغ بپردازید، بشناسید. هر صنعتی، نشریات تخصصی خودش را دارد. همه آنها را مشترک شوید. خود حرفه‌ روابط‌عمومی هم معمولا نشریات اطلاعاتی ویژه خودش را دارد. عضو اتحادیه‌های صنفی مرتبط با آن صنف شوید. در کنفرانس‌های ملی انجمن‌های علمی و سالانه این انجمن‌ها شرکت کنید. با اعضای اتحادیه آشنا شوید، مشکلات آنها را بشناسید، بفهمید چگونه شرکت خود را معرفی کنید و بهترین برنامه بازاریابی‌شان چه بوده است. معمولا در مجامع عمومی و سمینارهای تخصصی این انجمن‌ها و اتحادیه‌ها، فضایی صمیمی حاکم است و اعضا مایلند فوت و فن کارشان را باهم در میان بگذارند.

 گوش دادن

گوش دادن یکی از صفاتی است که احاطه بر آن بسیار دشوار است، ولی در عین حال یکی از با‌ارزش‌ترین مهارت‌ها در روابط‌عمومی یا هر حرفه دیگری است. موفقیت بسیاری از فعالیت‌های تجاری، بستگی به میزان خوب گوش‌دادن شما دارد. مطالعات نشان می‌دهد مردم حدود ۸۰درصد از ساعات بیداری خود را صرف برقراری ارتباط با دیگران می‌کنند و حداقل ۴۵‌درصد از آن زمان، به گوش دادن اختصاص دارد. ولی هرچند گوش دادن در زندگی‌های روزانه ما حساسیت زیادی دارد، خیلی کمتر از سه مهارت ارتباطی دیگر- خواندن، نوشتن و صحبت‌کردن- آموزش داده و روی آن مطالعه می‌شود. مهارت‌های شنیداری ضعیف، دلیل بسیاری از مشکلاتی است که ما در برقراری ارتباط با دیگران با آنها مواجه هستیم.

منبع: دنیای اقتصاد