همـینار | شبکه آموزشگاهی کشور ورود به حساب

ورود به حساب کاربری

شماره همراه خود را وارد کنید

ورود با کلمه عبور ارسال کد تایید

فراموشی کلمه عبور

در صورت فراموشی کلمه عبور شماره موبایل خود را وارد کنید.

ورود با کلمه عبور تنظیم مجدد

پنج روند آموزش برای کسب‌وکارها در آینده‌ نزدیک

10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
0 رای ثبت گردیده است
نشریه تایمز سال ۲۰۲۰ را به عنوان «بدترین سال در تاریخ جهان» معرفی کرد. آیا می‌توان این نظریه را به صورت کامل پذیرفت؟ بدون شک، وقایع سال گذشته، یک چالش جهانی بوده است، اما با وجود این‌، شرایط حاکم در این دوران به صورت همزمان توانست بستری برای ظهور فرصت‌های جدید فراهم کند. بازار آموزش کسب‌وکار نیز مانند سایر مشاغل، تحت تاثیر همه‌گیری و حواشی آن قرار گرفت.

این تاثیرات، سرعت بروز تغییرات ساختاری در روند عرضه، روش آموزش، کانال‌های انتقال دانش و مهارت‌های آموزشی را بالا برد. تمامی مشاغل و بازارهای کسب‌وکار، برای بهبود و تسریع پاسخگویی به مخاطبان،‌ در یک بازه زمانی کوتاه وادار به تغییر و بازسازی برخی فرآیندهای عملکردی شدند.  موسسات و شرکت‌های کاریابی و کارآفرینی و مدیران رده بالا مجبور بودند برای مدیریت بحران و عبور از شرایط پیش‌بینی‌نشده جدید، راه‌حل‌هایی غیرمعمول و حتی خارج از استانداردهای پیشین خود پیدا کنند. حال این پرسش مطرح است که شرایط جدید در آینده دستخوش چه تغییراتی خواهد شد؟ در این مقاله فرآیندهای کلیدی  را که منجر به پیدایش جنبش‌های جدید و تکامل آنها در این دوران چالش‌برانگیز  شد، بررسی خواهیم کرد.

تسریع دیجیتالی‌شدن در آموزش: دیجیتالی‌شدن، انقلابی را در روند برگزاری دوره‌های آموزشی ایجاد کرده بود، اما بروز تغییرات اساسی در آینده نزدیک برای این جریان پیش‌بینی نمی‌شد. رویارویی با شرایط همه‌گیری تاثیر بسزایی در معرفی آموزش دیجیتال داشت. برنامه‌ها و نرم‌افزارهای آموزش مجازی که پیش از این مخاطب چندانی نداشتند، تبدیل به راهی استاندارد و قابل ‌قبول برای ارتقای کیفیت خدمات آموزشی شدند و نرم‌افزارهای آموزش مجازی که قبلا مخاطبان انگشت‌شماری را به سوی خود جذب کرده بودند، حالا با تقاضای چند برابری و کمبود ظرفیت مواجه شدند. از آوریل ۲۰۲۰ تعداد کاربران نرم‌افزارهای آموزش مجازی سه برابر شده است. در این شرایط توسعه و حفظ کیفیت ارائه خدمات در ابعاد وسیع‌تر، مستقیما به پیشرفت منعطف و همزمان سایر تکنولوژی‌های آموزشی وابسته است. در این روند، علاوه بر توسعه نرم‌افزارهای آموزش آنلاین، برنامه‌های قدیمی‌تر نیز با نیاز روز منطبق خواهند شد. همچنین لزوم برقراری فضای آموزشی پویا و ایجاد بستر مناسب برای برقراری ارتباط متقابل میان مدرس و دانشجو، از جمله نکاتی است که بسیار ضروری است.

یادگیری با ثبت اشتراک: توسعه‌ پخش‌زنده صوت‌ و تصویر، بخشی از دیجیتالی ‌شدن آموزش است. پخش ‌زنده برای موسسات آموزشی که در جریان محدودیت‌های به وجود آمده در سال ۲۰۲۰، امکان برگزاری کنفرانس‌ها و سمینارهای آموزشی را نداشتند، کمک بزرگی محسوب می‌شد. پلت‌فرم‌های پخش زنده، نه تنها فضای لازم برای انتقال دانش به مخاطبان را فراهم کردند، بلکه به تدریج به ابزاری برای تبادل نظر و همفکری بین کارآفرینان، بنگاه‌های اقتصادی و کارشناسان صنعتی برای به اشتراک گذاشتن نظرات کارآمد در مدیریت بحران تبدیل شدند. این پلت‌فرم‌ها به مخاطبان خود این امکان را دادند که در جریان یادگیری مفاهیم دوره، مشارکتی پویا داشته باشند.

همکاری با شرکت‌ها - توسعه برنامه‌های آموزشی با ساختاری نو: به طور معمول، شرکت‌ها در مواجهه با بحران اقتصادی، در اولین مرحله سراغ بودجه در نظر گرفته شده برای بخش‌های آموزشی می‌روند و برای کاهش هزینه‌‌ها، آموزش را از فرآیندهای خود حذف می‌کنند. این اتفاق درست در زمانی می‌افتد که نیاز به پیشرفت، تثبیت و ارتقای سطح دانش به قوت پیشین خود باقی است. در چنین شرایطی، تنها راه عبور از بحران برای بنگاه‌های اقتصادی، سازماندهی نیروی انسانی، شناخت فضای امکانات و مدیریت توانایی‌های پرسنل به ویژه در حوزه رهبری و مدیریت خواهد بود. از این‌رو سازمان‌ها به مراکز آموزشی رو آوردند تا دانش ورود به فرآیند توسعه برنامه‌های آموزشی ترکیبی (آنلاین-حضوری) و یادگیری روش انطباق با آموزش آنلاین را کسب کنند.

انطباق میان نیاز مخاطبان و محتوای برنامه‌های آموزشی: وظیفه برنامه‌های آموزش کسب‌وکار، آموزش شرکت‌کنندگان است، به گونه‌ای که بتوانند در عبور از شرایط ناپایدار و بازار رقابتی تاثیرگذار، با تکیه بر تکنولوژی و به کارگیری ابزارهای دیجیتال، سطح بالاتری از رضایت را در مخاطبان خود ایجاد کنند. بدیهی است، توسعه مراکز آموزش کسب‌وکار، در زمینه غنی‌سازی برنامه‌های موجود با استفاده از آموزش دیجیتال، به جایی می‌رسد که مخاطبان این دوره‌ها دانش لازم برای مدیریت کلان داده، بهره‌گیری از هوش مصنوعی و دستاوردهای روباتیک را کسب کنند.  همچنین مهارت‌های چابک به عنوان یک امر موثر در این روند شناخته می‌شوند. این مهارت، نسل جدید مدیران را برای مدیریت بحران شرایط ناپایدار و اداره درست فضای کسب‌وکار آماده می‌کند. در پی چالش‌های اخیر، برنامه‌های آموزش تفکر انتقادی، برقراری ارتباط موثر و مدیریت فردی (مانند کنترل اضطراب) به نیازهای مخاطبان افزوده خواهد شد. در سال‌های اخیر، مساله «یادگیری مادام‌العمر» مورد بحث و بررسی‌های بسیاری قرار گرفته است. در راستای تحقق این مساله مراکز آموزش کسب‌وکار، نه تنها ارائه‌دهنده خدمات آموزشی مورد نیاز گروه‌های سنتی کارآفرینی خواهند بود، بلکه برنامه‌های آموزش مویرگی متناسب با نیاز استارت‌‌آپ‌ها و حتی دانش‌آموزان را نیز در دستور کار قرار خواهند داد. چنین سبکی از آموزش مادام‌العمر تلاش می‌کند با ارائه راه‌حلی جامع و کامل، امکان حل مساله در مراحل مختلف توسعه کسب‌وکار را فراهم کند. باید در نظر داشته باشیم، دوره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، دوره‌ای‌ است که زندگی ما می‌تواند در کمتر از چند هفته یا حتی چند روز دستخوش تغییراتی غیرقابل ‌پیش‌بینی شود. برای مثال، شیوه‌هایی که برای آموزش کسب‌وکار و انحصارا متناسب با نیاز دوره همه‌گیری طراحی شده‌اند، بعد از واکسیناسیون حداکثری افراد در جامعه به تدریج کارآیی خود را از دست خواهند داد. همچنین می‌توان به احتمال وقوع یک روند رو به رشد برای تقاضای شرکت در دوره‌های حضوری اشاره کرد. پیش‌بینی می‌شود، با توجه به طولانی‌شدن دوره‌ محدودیت‌ آموزش حضوری، به صورت مقطعی و بعد از پایان همه‌گیری، مراکز آموزشی با افزایش تقاضا برای شرکت در دوره‌های حضوری مواجه شوند، اما در کنار این نظریه‌، دلایل بسیاری هم برای امکان ادامه حیات روش آموزش آنلاین با محبوبیت سابق و حتی پرطرفدارتر از شیوه آموزش حضوری وجود دارد.

منبع: دنیای اقتصاد